Keleti Blog

Keleti Blog

A nagy októberi motor-mentés

2021. február 13. - Kathi Balázs

A történet 2016-ra nyúlik vissza, amikor Katonka Balázs barátommal hozzájutottunk néhány motorkerékpárhoz, amiket egy padlásról kellett le „reptetni”

pa211298.JPG

 

Jármű kedvelőként nem közömbös érzések fognak el, amikor információt kapok egy-egy „leletről”, így habozás nélkül vágtam rá az igent a telefonba, amikor Balázs barátom felhívott azzal, hogy segítenék-e elhozni néhány motort, nem éppen szokványos módon. Autó és utánfutó összeállításban megérkeztünk a helyszínre, majd kezdődhetett a „feltárás”. A padlásra feljutva felmértük a terepet, majd szépen sorban elkezdtük leeresztgetni kötélen a komplett és darabokban lévő kétkerekűeket. A leginkább egyben lévő példány egy Verhovina 6-os moped volt, amit még aznap megkíséreltünk beindítani, de erről majd később.

Volt itt még pedálos Komar, erősen hiányos állapotban, illetve rengeteg Jawa kisfődarab mellett egy kevésbé hiányos Jawa Ideal és egy kerék nélküli Danuvia is.

Hazavittük a vételezett anyagi javakat, majd a kipakolás után a Verhovinát kezdtük el nézegetni. Valamilyen hirtelen felindulásból az az ötletem támadt, hogy miért nem próbáljuk meg beindítani? Ostobaságnak tűnhet, hiszen sok-sok évet állt, így minden bizonnyal tele van lerakódásokkal, de egy próbát megér alapon benzint fecskendeztünk az úszóházba. Természetesen nem jártunk sikerrel. Következő próbálkozás a gyertyanyíláson át benzinbefecskendezés volt, ami már bíztatóbbnak tűnt. Néhány rugás után valóban „felordított” a sokévi álmát alvó motor. Ezzel véget is ért a történetünk egyelőre. Folytatás várható a már működő motorról, ami hamarosan sorra kerül a felújítandó motorok között.

 

keleti_blog_felirat_1.png

süti beállítások módosítása