Keleti Blog

Keleti Blog

Kirándulás a Keleti-partra, Rigával

2021. február 05. - Kathi Balázs

A nyár kedvezőbb időszak a veterán járműrajongók számára, hisz ilyenkor gyakrabban lehet elővenni vigyázott járműveinket a garázs rejtekéből. Nem volt ez máshogy tavaly nyáron sem, amikor Riga 22 nyergébe pattanva ellátogattam Hajdúszoboszlóra.

img_20200510_151225.jpg

Kora délután tankolás, majd bőrkabát és bukósisak kompozíció felöltése és indulhatunk! Kiindulási pontom Hajdúböszörmény volt, a cél pedig Hajdúszoboszló. Nem egy borzasztó táv, (közel 40 km), de 45-50 km/h-s átlagsebességem miatt egész délutánt igénybe vevő túra volt. Nem mentem céltalanul, hisz szoboszlón már várt Jenő barátom az ő Riga 16-osával, hogy onnan aztán együtt folytassuk utunkat. Érkezésem után egy kis pihenő, majd ismét útnak indulunk, immáron két motorral. Célul kitűztük a Keleti-Főcsatorna egyik csendes partszakaszát. Jól viselték a motorok a nyári hőséget, nem volt műszaki problémánk. Ezzel a kiruccanással lehetőség nyílt némileg a különböző Riga típusok összehasonlítására is.img_20200510_154002.jpg

Néhány mondatban tekintsük át a Riga mopedek kronológiáját:

 Az 1960-as években merült fel az elképzelés a Szovjetunióban, hogy gyártsanak egy könnyen kezelhető, javítható, egyszerű segédmotor kerékpárt. A kezdetben kerékpár alapú modellek nem hozták a várt eredményt, az igazi áttörést az 1961-ben létrejött Riga 1 hozta. Majd 1967-től megjelent a Riga 3 típus, amiből már hazánkba is jutott számos példány, illetve ezt követően 1969-től megjelent a Riga 4, amely a 19"-os kerekek helyett már 16"-osokon gurult.
1974-től már piacon a Riga 12, ami szerintem az egyik legelterjedtebb típus hazánkban. Ez a moped már megjelenésében is mondhatni teljesen újat hozott, azonban a műszaki tartalom még nem sokat változott. 1977-től megjelent a Riga 16 típus, ami küllemében nagyon hasonlított a Riga 12-re, azonban már berugókar volt a pedálos blokk helyén, illetve néhány apróbb módosítást eszközöltek rajta.
Elérkeztünk 1984-hez, amikor is megjelennek a korszakalkotó Riga 22 típusok, amik nem csak megjelenésükben, de műszaki tartalmukban is újat hoztak. Az addig kalapácsos-megszakítós gyújtásrendszer helyett színre lép a tirisztoros gyújtás, új kipufogót kap a motor, a blokk is másabb, mint a korábbi modelleknél. Küllemében szembetűnő változás, az üzemanyagtank, ami sok év után ismét gumigéderrel szegélyezett (utoljára a 4-es típusnál volt ilyen), illetve a kisméretű első lámpa és ebből adódóan a km óra külső elhelyezése.

Motorozni jó dolog, különösen nyáron. Élveztük mi is a közös gurulást, amit néhány képpel dokumentáltunk is. Nos, milyen Rigával közlekedni? Annak, aki szereti a régi típusú motorkerékpárokat, bizonyára tetszeni fog. Sok érdekességet rejtenek ezek a mopedek a használója számára. Régebbi típusok sajátossága, hogy a berugókart előrefelé tudjuk működtetni (fakadóan a kezdeti típusok pedálos blokkjából). Másik, ami egy kis különlegességet szolgáltat, hogy kézi váltós a motorkerékpár. Ez a klasszikus Rigákra végig igaz, tehát nem lábbal kapcsoljuk a sebességeket, hanem a kuplungkart behúzva oldjuk a reteszelést és így tudjuk a kívánt 1-es, illetve 2-esimg_20200510_153527.jpg sebességfokozatot bekapcsolni, illetve középen az üres állást találjuk. A gyorsulás az nem fog leröpíteni minket a nyeregből, azonban ha szépen sikerül egyenes úton haladni, akkor lehetőségünk van rá, hogy elérjük az órában feltűntetett 60 km/h-t is!  No, de csak óvatosan a sebességgel, hiszen mopedünk bowden működtetésű dobfékekkel van szerelve, így lehetőség szerint előre fel kell készülni a megállásra. Régen sokan kritizálták ezeket a segédmotoros kerékpárokat, azonban ezeknek a negatívumoknak némileg ellentmondani látszik, hogy rengeteg példány fennmaradt a mai napig, sőt magyarországi klubja is van. Az biztos, hogy –mint oly sok terméknek a szocializmusban- nagy volt a minőségi szórása, tehát voltak egészen jó és kevésbé hálás darabok is.

Visszatérve a mi kirándulásunkra, Jenő barátom Rigája egy 1977-es kiadású R16, vagyis a gyártás kezdeti szakaszából való. Egy igen szemrevaló, zöld-arany színösszeállításban pompázik, eredeti fényében. A 16-os típus gyártása során egy érdekesség, hogy az 1980-as moszkvai olimpiának a Riga mopedek is emléket állítanak, hiszen az azévben gyártott 16-osokon már nem a dombornyomott Riga felirat díszelgett, hanem ez alkalomból készített matrica. Saját motorom egy 1984-es –szintén korai példány-, R22, ami ugyancsak egy megkímélt darab. Különbségekben nincs hiány a 16-osokhoz képest, hisz már a megjelenés is rengeteg változást tartalmazott, de nem csak ez, hanem a műszaki tartalom is. Gondolnék itt elsősorban a tirisztoros gyújtásra, de beszélhetnénk a blokk csapágyazásáról, illetve a berugókar megváltozott irányáról is.

132347672_424569515396055_3565316491948556794_n.jpgimg_0042.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Nagyobb mélységekben nem bonyolódnék a műszaki paraméterekbe, mert a Riga is az a gyártmány, amelynek az előállítási időtartama alatt folyamatosan változtattak a mérnökök, így egy hatalmas átmenet a teljes gyártástörténet. Mindentől elvonatkoztatva, szeretjük és vigyázzuk ezeket a kis szovjet motorokat, fenntartva őket az utókor számára.

 

keleti_blog_felirat_1.png

süti beállítások módosítása